خورشیدی لارستان

انرژی پاک چیست و چرا دستیابی به انتقال انرژی حیاتی است؟

 

در چند سال اخیر بیشتر و بیشتر در مورد انرژی پاک می شنویم. اما اصطلاح پاک دقیقاً به چه معناست؟ منابع اصلی انرژی پاک چیست و چرا در فرآیند انتقال انرژی بسیار حیاتی هستند؟

آنچه در این مقاله خواهیم گفت:

  • تعریف انرژی پاک
  • تفاوت بین انرژی پاک و انرژی تجدیدپذیر
  • انواع مختلف انرژی پاک
  • مزایای مربوط به انرژی پاک
  • نقش انرژی پاک در فرایند انتقال انرژی

انرژی پاک چیست؟

انرژی پاک که به عنوان انرژی سبز نیز شناخته می‌شود. این نوع انرژی می‌تواند بدون ایجاد هیچ‌گونه آلودگی تولید شود؛ یعنی که هیچ CO2 در فرایند تولید انرژی آزاد نمی‌شود.

در چند سال اخیر توجه به انرژی پاک و تجدید پذیر در جامعه ما بیشتر و بیشتر مطرح شده است، زیرا توجه و مراقبت از محیط‌زیست اهمیت بیشتری پیدا کرده. جهان به آرامی به سمت آینده‌ای از کربن‌زدایی در حال حرکت است، بنابراین، تکیه بر انرژی‌های پاک یا انرژی‌های تجدیدپذیر (که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند) به جای سوخت‌های فسیلی، گامی اساسی برای حفظ محیط زیست است.

تفاوت بین انرژی پاک و انرژی تجدیدپذیر چیست؟

همان‌طور که در بالا ذکر شد، انرژی پاک و انرژی تجدیدپذیر یکسان نیستند. در حالی که برخی از منابع انرژی پاک تجدیدپذیر هستند اما منابع تجدیدپذیر همیشه پاک نیستند.

برای ارائه یک تعریف، منظور از منابع تجدیدپذیر، آن منابع انرژی است که می‌توانند خود را بازسازی کنند پس بی‌پایان هستند. بسیاری از آنها پایدار و سبز هستند، اما برخی از آنها نه پایدار هستند نه سبز هستند. برای مثال، در مورد انرژی زمین گرمایی و انرژی زیست‌توده است، دو منبع تجدیدپذیر که در فرایند تولید انرژی CO2 آزاد می‌کنند.

5 نوع مختلف انرژی پاک

پنج نوع مختلف انرژی وجود دارد که می‌توان آنها را انرژی پاک تعریف کرد. درحالی‌که برخی از آن‌ها امروزه به طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرند، برخی دیگر کمتر رایج هستند.

انرژی هیدروالکتریک: از حرکت آب برای تولید انرژی استفاده می‌شود. به صورت دقیق‌تر انرژی هیدروالکتریک از آب به توربین آبی و به گردش در آوردن توربین و آلترناتور متصل به آن به دست می‌آید.

انرژی ائولیک: از نیروی باد برای تولید انرژی استفاده می شود، به روشی مشابه اما تکنولوژیکی‌تر از آسیاب‌های بادی.

انرژی خورشیدی فتوولتائیک: از تابش خورشیدی برای تولید انرژی از طریق پانل‌های فتوولتائیک استفاده می‌شود.

انرژی خورشیدی حرارتی: از تابش خورشید برای تولید برق و گرم ‌کردن آب استفاده می‌کند.

انرژی جزرومد (کشندی): انرژی جزر و مدی یا انرژی کشندی نوعی نیروی تولید شده از افت و خیز طبیعی جزر و مد ناشی از برهمکنش گرانشی بین زمین، خورشید و ماه است. جریان های جزر و مدی با انرژی کافی برای برداشت و ذخیره سازی، زمانی رخ می دهد که یک کشش گرانشی سبب حرکت سریع تر آب می شود. با استفاده از ژنراتورهای مهندسی شده ویژه در مکان‌ مناسب، انرژی جزر و مدی را می‌توان به اشکال مفید نیرو از جمله الکتریسیته تبدیل کرد.

مزایای انرژی پاک چیست؟

دو مزیت اصلی استفاده از انرژی پاک که به دلایل زیست‌محیطی و اقتصادی مربوط می‌شود. امروزه، 75 درصد از انتشار CO2 از تولید انرژی ناشی می‌شود. تغییر به انرژی پاک به ما این امکان را می‌دهد که انتشار CO2 را 1.380 کیلوگرم در یک سال کاهش دهیم. استفاده از انرژی پاک به تغییرات آب‌وهوایی کمک شایانی می‌کند.

اما همچنین، استفاده از منابع انرژی پاک در درازمدت ارزان‌تر خواهد بود، زیرا بسیاری از آنها پایان‌ناپذیر هستند. توسعه فناوری‌های موردنیاز به یک تلاش اقتصادی اولیه نیاز دارد، اما معلوم می‌شود که هزینه کمتری نسبت به سوخت‌های فسیلی دارد.

انتقال انرژی چگونه در آینده چگونه پیش می‌رود؟

انتقال انرژی یکی از اهداف اصلی اتحادیه اروپا است: دستیابی به بهبود آب‌وهوا قبل از سال 2050 نقطه نقطه عطفی است که توسط توافقنامه پاریس تعیین شده است.

اولین قدم‌ها در سال 2015 برداشته شد، زمانی که اتحادیه اروپا قوانینی را تعریف کرد و کشورهای اروپایی شروع به بهبود بهره‌وری انرژی کردند و مصرف را تا 34 درصد کاهش دادند و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را تا 32 درصد افزایش دادند. با قرارداد سبز، کشورهای اتحادیه اروپا هدف جدیدی را دنبال کردند: کاهش 50 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا قبل از سال 2030.

تغییر از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های پاک و انرژی‌های تجدیدپذیر بخشی جدایی‌ناپذیر از انتقال انرژی است و همچنین برای دستیابی به اهداف تعیین شده توسط اتحادیه اروپا ضروری است. به همین دلیل است که کشورهای مختلف در این راستا آزمایش می‌کنند و روی راه‌حل‌های جدید انرژی با تأثیرات منفی کم بر محیط‌زیست کار می‌کنند.

درباره کابل ابهر

کابل ابهر در سال 1992 (مصادف با 1371 هجری شمسی)، تأسیس شد. این مجموعه بیش از 30 سال است که به صنایع فعالی در ایران و سراسر جهان خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد. امروزه ما بزرگ‌ترین تولیدکننده و تأمین‌کننده کابل‌های برق باکیفیت در سطوح ولتاژی مختلف، هستیم. در طول سه دهه گذشته نوآوری، خلاقیت، یکپارچگی و مسئولیت‌پذیری را سرلوحه مسیر خود قرار داده‌ایم تا همراه و هم قدم در پیشرفت پروژه‌های برجسته صنایع مختلف در ایران و در سطح بین‌المللی باشیم، در این راستا کابل ابهر توانست اولین تولیدکننده کابل‌های فشارقوی و فوق فشارقوی 132،230،400 کیلوولت و  کابل‌های تخصصی در ایران باشد.

بسیاری از همکاری‌های ما جزو پروژه‌های ملی بوده و اثرات کارآمدی در توسعه فناوری و ابعاد اقتصادی و اجتماعی کشور داشته است. ما متعهد شده‌ایم تا آینده‌ای روشن برای خود و ملت عزیزمان رقم بزنیم.