ایمنی برق در تأسیسات بیمارستانی

 

اگرچه با استفاده از انرژی الکتریکی آشنا هستیم، اما هنوز هم تأسیسات الکتریکی معیوب با طراحی واجرای ضعیف، بدون اتصال به زمین و با حفاظت ناکافی در ساختمان ها از جمله بیمارستان‌ها وجود دارد. افراد فکر می‌کند از آنجایی که تاکنون هیچ مشکلی وجود نداشته، این وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند.

لازم به ذکر است که بیشتر آتش‌سوزی‌ها به دلیل خرابی تأسیسات و تجهیزات برقی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی رخ می‌دهد، که بسیار خطرناک است. برای جلوگیری از این امر، طراحی نصب، مواد، اجرا، استفاده و نگهداری از تجهیزات الکتریکی باید مطابق استاندارد باشد.

در یک مرکز بهداشتی، بیماران در برابر جریان الکتریکی ضعیف هستند و در صورت خرابی تجهیزات الکتریکی اطراف آنها، خطر آسیب به بیمار افزایش می‌یابد. شوک الکتریکی روی انسان به‌صورت زیر عمل می‌کند:

  1. با افزایش جریان الکتریکی، اثرات متفاوتی بر روی اعصاب و ماهیچه‌های فرد رخ می‌دهد. در ابتدا، احساس سوزن‌سوزن‌شدن به سختی قابل درک است، اما با افزایش آن آزاردهنده و سپس دردناک می‌شود.
  2. اگر جریان الکتریکی به افزایش خود ادامه دهد، انقباضات ماهیچه‌ای تا زمان تتانیزاسیون (حرکت کنترل نشده عضلات به دلیل عبور جریان الکتریکی که توانایی کنترل ماهیچه‌ها را از بین می‌برد) شروع می‌شود. در همان زمان، دما به دلیل اثر ژول (گرمای تولید شده توسط یک مقاومت هنگام عبور جریان از آن) افزایش می‌یابد. این گرمای سریع ممکن است باعث سوختگی در نقاط تماس یا در مناطق نزدیک به تخلیه (به دلیل چگالی جریان بالاتر) در آن نقاط شود. جریان الکتریکی که از آن عبور می‌کند بر اندام‌های قرار گرفته در ناحیه گردش خون تأثیر می‌گذارد.
  3. از آنجایی که قلب یک عضله است، تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر جریان الکتریکی زیاد باشد باعث متوقف شدن گردش خون می‌شود. اگر زمان شوک الکتریکی کوتاه باشد، ضربان قلب به طور خودکار بازیابی می‌شود. در صورتی که جریان قطع نشود قلب از حرکت می‌ایستد.

برای جلوگیری از این حوادث، مهندسان باید از دستورالعمل‌های تعیین شده پیروی کنند.

مراقبت‌های الکتریکی در بیمارستان

دستورالعمل‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای ایمنی بیشتر از آنها استفاده کنید:

یکی از جنبه‌های اصلی طراحی الکتریکی یک بیمارستان، داشتن حداقل دو اتصال است که باید از مدارهای مختلف باشد زیرا در صورت بروز مشکل، اتصال دوم به طور خودکار فعال ‌شود.

علاوه بر اتصالات، نیروگاه‌های با سوخت فسیلی یا برق اضطراری نیز باید در دسترس باشند. این سه اقدام امنیتی یک سرویس برق با حاشیه خرابی بسیار کم را تضمین می‌کند؛ زیرا هیچ خاموشی در برق ساختمان به وجود نمی‌آید.

این مسئله به‌اندازه‌ای مهم است که در امریکا ماده 517 NEC 2014 بر نحوه انجام سیم‌کشی و کلیه روش‌های مختلف نصب اتصالات زمین در هر بخش از بیمارستان یا مرکز پزشکی تأکید دارد.

در مناطقی که تخت‌های عمومی بیمار وجود دارند، هر تخت باید حداقل به دو مدار انشعاب مجهز باشد: یکی از سیستم معمولی و دیگری از سیستم اورژانس. هر تخت باید حداقل چهار سوکت داشته باشد.

همه پریزهای واقع در اتاق‌خواب، حمام، اتاق بازی، بخش‌ها و مناطق مراقبت از بیمار باید در برابر دست‌کاری مقاوم باشند. اینها مواردی است که از واردکردن اشیا توسط کودکان کنجکاو به پریزها و آسیب دیدگی در اثر برق گرفتگی جلوگیری می‌کنند.

هر تخت باید حداقل از دو مدار انشعاب در بخش مراقبت‌های ویژه تغذیه شود، یک یا چند مدار از سیستم اورژانس و یک یا چند مدار از سیستم معمولی.

وجود سوکت های قطع کننده مدار خطای زمین در هر مدار مهم است. این سوکت‌ها دستگاه‌هایی هستند که با تشخیص کوچک‌ترین عدم تعادل بین جریانی که از هادی برق می‌رود و برگشت از طریق هادی خنثی (که نشان می‌دهد بخشی از الکتریسیته از طریق هادی دیگری به زمین متصل می‌شود) برق را در صدم ثانیه قطع می‌کنند. سهم اصلی این است که برق در زمان کوتاه‌تری، قطع می‌شود. در بیمارستان‌ها نیازی نیست که توالت و دستشویی در یک اتاق بیمار در بخش‌ مراقبت‌های ویژه باشند؛ زیرا رطوبت ممکن است پریزها را تحریک کند و برق اتاق قطع شود. از آنجایی که بیمار در وضعیت بحرانی قرار دارد، خطر شوک وجود ندارد، اما برق اتاق قطع می‌شود که برای بیمار بسیار خطرناک است.

دستورالعمل تامین برق در مراکز پزشکی:

استفاده از تابلو برق استاندارد.

استفاده از تابلوی خازن

الزامات برق بیمارستانی به طور خلاصه :

1.اتصال زمین (ارت)
2. برق اضطراری (دیزل ژنراتور)
3.  برق سالم (استابلایزر)
4. برق پشتیبان (UPS)

 

درباره کابل ابهر

کابل ابهر در سال 1992 (مصادف با 1371 هجری شمسی)، تأسیس شد. این مجموعه بیش از 30 سال است که به صنایع فعالی در ایران و سراسر جهان خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد. امروزه ما بزرگ‌ترین تولیدکننده و تأمین‌کننده کابل‌های برق باکیفیت در سطوح ولتاژی مختلف، هستیم. در طول سه دهه گذشته نوآوری، خلاقیت، یکپارچگی و مسئولیت‌پذیری را سرلوحه مسیر خود قرار داده‌ایم تا همراه و هم قدم در پیشرفت پروژه‌های برجسته صنایع مختلف در ایران و در سطح بین‌المللی باشیم، در این راستا کابل ابهر توانست اولین تولیدکننده کابل‌های فشارقوی و فوق فشارقوی 132،230،400 کیلوولت و  کابل‌های تخصصی در ایران باشد.

بسیاری از همکاری‌های ما جزو پروژه‌های ملی بوده و اثرات کارآمدی در توسعهٔ فناوری و ابعاد اقتصادی و اجتماعی کشور داشته است. ما متعهد شده‌ایم تا آینده‌ای روشن برای خود و ملت عزیزمان رقم بزنیم.