برق اضطراری چیست؟ و کجا استفاده می شود؟

عوامل مختلفی مانند بلایای طبیعی، خرابی کابل‌های برق و.. می‌توانند سبب قطع شدن برق شهری برای مدتی  طولانی شوند. با توجه به اهمیت برق در زندگی روزمره انسان‌ها،  قطع شدن آن خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. به همین علت استفاده از سیستم برق اضطراری، به منظور پیشگیری از ایجاد یک شرایط بغرنج و غیرقابل جبران، به یک نیاز اساسی تبدیل شده است. با استفاده از برق اضطراری می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات زیر که ماحصل قطعی برق است، جلوگیری کرد:

  • متوقف شدن آسانسورها
  • خاموش شدن چراغ قرمز ها و امکان بروز تصادفات
  • متوقف شدن درب های اتوماتیک
  • متوقف شدن دوربین های مدار بسته
  • از کار افتادن سیستم گرمایش و سرمایش
  • از بین رفتن اطلاعات ذخیره نشده بر روی سیستم های کامپیوتری
  • از کار افتادن پمپ های فشار آب
  • و …

برق اضطراری یک منبع مستقل از انرژی الکتریکی است و کار آن تامین برق مورد نیاز وسایل برقی در زمان قطعی برق شهری است. برق اضطراری در بیمارستان‌ها، بانک‌ها، مراکز مخابراتی، کارخانه‌ها، اماکن عمومی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

استفاده از برق اضطراری در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و.. این امکان را به مصرف کنندگان می‌دهد تا در صورت نوسان و یا قطع شدن برق به راحتی از خدمات این دستگاه استفاده کنند. در ساختمان‌های مسکونی قطع شدن برق می‌تواند بسیار دردسر ساز باشد. به طور مثال با قطع برق امکان استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی از بین می‌رود. همچنین اگر مدت زمان وصل شدن برق شهری به تعویق بیفتد امکان استفاده از آسانسور برای کسانی که در آپارتمان‌های چند طبقه زندگی می‌کنند، غیر ممکن می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد در محل اسکان خود با نصب UPS  های کوچک، که از توان پایین‌تری برخوردار هستند، از بروز چنین مشکلاتی  جلوگیری می‌کنند. لازم به ذکر است، در ساختمان‌هایی که در آن  از وسایل پرمصرف برقی استفاده می‌شود لازم است از یک منبع تغذیه قوی‌تر مانند موتور برق استفاده شود. همچنین برای جلوگیری از آسیب رسیدن به وسایل الکترونیکی در حین نوسانات، استفاده  از UPS های که منبع ولتاژ آن‎ها کنترل می شود الزامی است.

برق اضطراری ساختمان

برق اضطراری بیمارستان

استفاده از برق اضطراری در مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا اکثر دستگاه‌های پزشکی به برق شهری متصل هستند. در بیمارستان‌ها  باید از برق اضطراری UPS استفاده کرد تا علاوه بر تامین برق مورد نیاز، نوسانات ولتاژ را هم تثبیت کرد.

در اتاق عمل ،ICU،  CCU و اورژانس تمامی بیمارها به دستگاه‌هایی که علائم حیاتی آنها را نشان می‌دهند، متصل هستند. به همین دلیل قطع شدن برق در این مراکز امری بسیار جدی است زیرا جان بیماران را تهدید می‌کند. در هنگام قطع بودن برق شهری،  با کمک  یو پی اس به آسانی می‌توان برق دستگاه‌های بخش جراحی، اکسیژن، سونوگرافی، رادیولوژی، عکسبرداری، سی تی اسکن، آنژیوگرافی، سی سی یو، آی سی یو و… را تامین کرد.

برق اضطراری بیمارستان

برق اضطراری UPC

به دستگاه هایی با منبع تغذیه بدون وقفه، UPS می‌گویند. یو پی اس‌ها دارای یک باتری هستند که به وسیله آن برق شهری را ذخیره می‌کنند. با قطع شدن برق شهری، UPS در کمتر از 2 میلی‌ ثانیه برق مورد نیاز مصرف کننده را تأمین می‌کند. همچنین یو پی اس‌ها در زمینه نوسانات برقی هم به خوبی عمل می‌کنند. به طوری که اگر شدت جریان برق از یک عدد معینی کمتر یا بیشتر شود با استفاده از برق باتری خود از آسیب رسیدن به برق ساختمان جلوگیری می‌کنند.

این دستگاه تا زمانی که برق شهری وصل باشد، باتری های خود را شارژ می‌کند و بعد از قطع برق، با کمک اینورتر از انرژی که در باتری های خود ذخیره کرده است برق مصرف کننده را تامین نماید. یو پی اس در صورت قطعی برق، بدون‌کوچکترین وقفه ای و با بالاترین سرعت اتصال برق را برقرار می‌کند. سرعت اتصال مجدد برق توسط این دستگاه به حدی است که مصرف کنندگان به هیچ وجه متوجه قطعی برق نمی‌شوند. این ویژگی‌های یو پی اس سبب شده است که از آن در مکان هایی همچون بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، کارخانه‌ها، ساختمان ها و… که دارای شرایطی حساس و ضروری هستند، استفاده شود.

برق اضطراری ups

یو‌ پی اس ها  در انواع و ظرفیت‌های متنوعی در بازار موجود هستند. که  هرکدام از آن ها برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع هرچقدر اینورتر دستگاه قوی تر باشد به همان نسبت دستگاه قدرتمندتر خواهد بود و توانایی پشتیبانی بیشتری از دستگاه‎های الکترونیکی خواهد داشت.

یو پی اس ها در دو نوع مختلف در بازار موجود هستند. بعضی از دستگاه های یو پی اس از باتری خود برای تولید برق استفاده می‎کنند و برای مدت محدودی می‌توانند برق مورد نیاز سیستم های الکترونیکی را تامین نمایند. اما نوعی دیگر از یو پی اس‌ها به دلیل داشتن موتور الکتریکی و ژنراتور قدرتمند، این توانایی  را دارند که به صورت نامحدود و تا زمانی که انرژی موتور الکتریکی تامین می‌شود، برق اضطراری تولید نمایند.

از دیگر ویژگی هایی که یو پی اس ها را از یکدیگر متمایز می کند می توان به فاصله ی مدت زمان بین قطع شدن برق شهری تا وصل شدن برق اضطراری اشاره کرد. بعضی از آن ها توانایی وصل برق اضطراری را بدون هیچ تاخیر و وقفه‌ای دارند. از این نوع بیشتر در بیمارستان ها، اتاق عمل ها، سیستم های امنیتی و نظامی و.. استفاده می‌کنند  زیرا این مناطق دارای سیستم های حساس و ضروری هستند که در هنگام قطعی برق باید به کار خود ادامه دهند.

یو پی اس ها معمولا با ولتاژ های 52 ،24 ،96 و 48 ولت و به صورت مستقیم تغذیه می شوند. ‌از انواع یو پی اس ها به لحاظ عملکرد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یو پی اس های آفلاین: این نوع دستگاه برق خود را از برق شهری تامین می‌کند. و بعد از قطع شدن برق به صورت کاملا خودکار وارد مدار می‌شود و برق مورد نیاز را تولید می‌کند.
  • یو پی اس های خط تعاملی : این نوع دستگاه با داشتن یک ترانسفورماتور که ولتاژ ها را افزایش و کاهش می‌دهد بعد از قطع شدن برق شهری بدون وقفه برق اضطراری را تولید می کند.
  • یو پی اس آنلاین : نوع یو پی اس آنلاین از حساسیت بالایی برخوردار است. این یو پی اس می‌تواند ولتاژ ورودی را کنترل و اصلاح کند به طوری که بدون هیچ گونه نویزی برق در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. این مورد بیشتر در مراکز آزمایشگاهی و نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از انواع یو پی اس به لحاظ کاربرد می‌توان به یو پی اس های خانگی که بیشتر وظیفه ی روشنایی مکان های کوچک را دارند و یو پی اس های اداری و صنعتی که برای مصارف بزرگتر به کار می روند اشاره کرد.

برق اضطراری اسانسور

برق اضطراری آسانسور

امروزه با افزایش استفاده از انواع آسانسورها در ساختمان‌های تجاری، مسکونی، تفریحی و …،  مجهز بودن آن ها به برق اضطراری اهمیت بسیاری یافته است زیرا بعد از قطعی برق تمامی سیستم‌ های آسانسور از کار می‌افتد و سبب حبس شدن اشخاص در آسانسور برای مدت نامعلومی می شود.

استفاده از برق اضطراری در آسانسورها برای بالا بردن سطح ایمنی و عملکرد صحیح آن در زمان قطعی برق از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که برق شهری قطع می شود آسانسورها در حین حرکت در بین طبقات به خاموش و متوقف می شوند. در چنین شرایطی استفاده از برق اضطراری سبب می شود که آسانسور به آرامی به نزدیک ترین طبقه یا طبقه همکف حرکت کند. در این صورت بعد از باز شدن درب، شخص به راحتی می‌تواند خارج شود.

برق اضطراری خانه

از طرف دیگر برق اضطراری کمک می‌کند در صورت بروز هر گونه قطعی برق، آسانسور بتواند روال عادی خود را ادامه دهد. همچنین آسانسور با کمک برق اضطراری می‌تواند به طور اتوماتیک و بعد از گذشت ۱۰ ثانیه پشتیبانی خود را آغاز و به سرعت سیستم ‌های ایمنی موجود در آسانسور مانند روشنایی و اعلام حریق را فعال می کند.