تفاهم نامه کابل ابهر با برق زنجان در اولین جشنواره فن بازار صنعت برق

فن بازار چیست؟


فن بازار
 به معنای بازار فناوری، یعنی محلی برای مبادلات تکنولوژی است. همان‌طور که بازار مسکن محل مبادله مسکن است و بنگاه‌های معاملات مسکن واسطه‌های اطلاعاتی و حقوقی معامله مسکن هستند، در بازار فناوری نیز فن‌بازارها نقش واسطه‌ای برای رساندن اطلاعات تکنولوژی به «عرضه‌کنندگان»، «متقاضیان»، «کارآفرینان» و «سرمایه‌گذاران» را دارد. درضمن به ارائه مشاوره در خصوص مراحل انتقال تکنولوژی می‌پردازد و کسب کارهایی که فناوری در آنها ورود کرده است.

انواع فن بازار

فن بازارها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. فن‌بازار اطلاعات: در فن‌بازار اطلاعات، تنهااطلاعات تکنولوژی به مخاطبان عرضه می‌شود. در واقع همان‌طور که وقتی به یک بنگاه معاملات مسکن مراجعه می‌کنید، اطلاعات کاملی در مورد مسکن قابل خرید یا فروش با تمام ویژگی‌هایش می‌بابید، در فن‌بازار اطلاعات هم می‌توانید از تکنولوژی‌های قابل خرید و فروش مطلع شوید.
  2. فن‌بازار مشاوره: این گونه فن‌بازارها به طرفین معامله انتقال تکنولوژی مشاوره‌های فنی، حقوقی و بازار می‌دهند تا به بهترین شکل منافع طرفین تأمین شود.
  3. فن‌بازار ترکیبی: که هر دو وظیفه بالا را هم‌زمان انجام می‌دهد.

 

ظرایف موجود در انتقال تکنولوژی لزوم ایجاد اطلاع‌رسانی صحیح، مشاوره و استانداردسازی مبادلات را بوجود آورد، که این نقش توسط فن‌بازارها ایفا می‌شود. در اصل فن‌بازار در نقش یک واسطهٔ حرفه‌ای در سطوح مختلف در کنار عرضه‌کنندگان (دانشگاه‌ها، پژوهش‌گاه‌ها و واحدهای تحقیق و توسعهٔ صنایع) و متقاضیان تکنولوژی (صنایع بزرگ، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاران و حتی دانشگاه‌ها) خواهد بود. با این تعریف می‌توان گفت فن‌بازار در اصل یک بنگاه تخصصی معاملات تکنولوژی است.

در این بازار، فروشندگان تکنولوژی فرصت می‌یابند تا ایده‌ها و تکنولوژی‌های خود را به معرض نمایش گذاشته و برای آن‌ها اقدام به بازاریابی نمایند. از طرفی این امکان نیز وجود دارد که متقاضیان تکنولوژی نیز تقاضاهای خود را مطرح نموده و به این صورت قدرت انتخاب بالاتری در بین گزینه‌ها داشته باشد.

 

ضرورت برگزاری جشنواره و فن بازار صنعت برق و انرژی
– تعمیق سطح ارتباطات پژوهشی و فناوری میان صنایع(اعم از دولتی و خصوصی) و فناوران و دانشگاهیان
– تسهیل و تسریع در رشد فرایندهای ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوآورانه با رویکرد حل چالش های کنونی و آینده صنعت برق و انرژی
– ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی و فناوری توسط اساتید برجسته دانشگاهها و متخصصین صنعت در راستای جهت دهی به فعالیتهای پژوهش و فناوری دانشگاهها و مراکز فناوری کشور

اهداف جشنواره و فن بازار صنعت برق ایران

– شناسایی و معرفی شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور دارای محصولات و خدمات فناورانه (سمت عرضه)
– معرفی نیازهای فناورانه شرکت های دولتی و بخش خصوصی به جامعه فناوران و نخبگان (سمت تقاضا)
– شبکه سازی و تسهیل در تبادل بازار بین طرفین عرضه و تقاضا
– کشف زمینه‌های جدید جهت ورود و فعالیت هسته های فناور مستعد
– کمک به تامین مالی اجرای ایده ها و طرح های فناورانه و نوآورانه

برنامه های هدف گذاری شده در جشنواره و فن بازار صنعت برق و انرژی

– معرفی آخرین دستاوردهای علمی و فناوری در حوزه صنعت برق و انرژی

– ایجاد بستر جهت معرفی ایده‌ها و طرح های فناورانه
– فرصت تجاری سازی یافته های پژوهشی
– بازاریابی محصولات و خدمات فناورانه
– معرفی نیازهای فناورانه صنایع و شبکه سازی میان فناوران، شرکتهای دانش بنیان و صنایع متقاضی فناوری
– توانمندسازی و حمایت از شکل گیری بازار پژوهش و فناوری از طریق:
• ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه مالکیت فکری و ثبت اختراع
• طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه های تخصصی
• ارایه خدمات در خصوص سرمایه گذاری مشترک جهت تجاری سازی
• برگزاری نشست‌های تخصصی تبادل فناوری، معرفی محصولات و خدمات فناورانه و انعقاد تفاهم نامه/ موافقت نامه ها

تفاهم نامه کابل ابهر با برق زنجان

همزمان با برگزاری بیست و سومین نمایشگاه برق تهران سال 1402 اولین جشنواره فن بازار در صنعت برق برگزار شد. در این جشنواره 2500 دانش آموخته در رشته های برق جهت انتقال اطلاعات با واحد های فناور اعلام امادگی کردند.
23 و 4 تفهام نامه قرارداد بین برق های منطقه ای و بخش خصوصی منعقد شد.

در این جشنواره تفاهم نامه ای در خصوص داوری ها و تحقیقات آزمایشگاهی ما بین مدیر عامل شرکت کابل ابهر اقای مهندس مجید شمس به نمایندگی از این شرکت و مدیر عامل برق زنجان امضا شد، این مهم باعث افتخار شرکت کابل ابهر است تا قدمی دیگر جهت اعتلا علم و فناوری در این صنعت بردارد.