برق 3 فاز

جلوگیری از آتش‌سوزی و خرابی سیستم الکتریکی در فصل خشک: ایمنی سیم‌کشی در خانه 

 

در فصل خشک بسیاری از مردم از این فرصت برای ساختن یا بازسازی خانه‌های خود استفاده می‌کنند. پس زمان خوبی است تا درباره کابل‌ها که اولین خط حفاظتی برای سیستم الکتریکی یک خانه هستند، صحبت کنیم.

کابل‌ها جریان را دریافت و آن را حمل می‌کنند تا وسایل برقی و لامپ‌ها بتوانند کار کنند.

با این حال، هنگام خرید کابل‌های جدید، به ندرت به ویژگی‌های ایمنی آنها توجه می‌شود و به درستی نگهداری نمی‌شوند، این در حالی است که کابل ها سال‌های زیادی کار می‌کنند.

سیستم الکتریکی: علت اصلی آتش‌سوزی در خانه (داده های 2021، سازمان آتش نشانی کاستاریکا)

در کاستاریکا، 966 آتش‌سوزی سازه در سال 2021 ثبت شد و 95 مورد بررسی شد. نزدیک به دو سوم از این آتش‌سوزی‌های بررسی شده (در مجموع 66) در یک ساختمان مسکونی رخ داده است و 33 آتش سوزی در یک اتاق خواب شروع شده است. 54 مورد از 95 آتش سوزی بررسی شده در یک خانه رخ داده است. منبع اشتعال تقریباً نیمی از 95 آتش‌سوزی مورد بررسی، سیم‌های برق یا گرمای رسانا بود. خرابی سیستم الکتریکی، علت 38 مورد از 95 آتش‌سوزی سازه‌ای بود که بررسی شد.

همچنین در ایران آتش‌سوزی‌های زیادی به علت اتصالات برق اتفاق می افتد که گزارش آن توسط سازمان آتش نشانی اعلام می‌شود.
آتش‌نشانی تهران دلیل حریق در انبار سازمان اموال تملیکی را اتصال سیم برق و پنج بار قطع و وصل مکرر برق عنوان کرد.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: طی یک روز اخیر ۳۳ مورد آتش سوزی در اهواز رخ داد که بیشترین این حوادث به دلیل اتصال برق بر اثر گرما بوده است.

معاونت عملیات سازمان آتش نشانی گفت: علت بالغ بر ۳۵ درصد آتش سوزی منزل مسکونی در 3‌ماهه تابستان سال اتصال در سیستم سیم‌کشی برق و وسایل برقی بوده است.

توصیه‌هایی برای خرید کابل‌های جدید (خانه‌های در حال ساخت، اتصالات، تعمیرات و غیره)

توجه داشته باشید که کابل دارای برچسب‌های چاپ شده بر روی روکش پلاستیکی است که کیفیت آن را تایید می‌کند. ضمانت‌ها اصالت کالا را از نماینده فروش یا افرادی که مسئول ساخت خانه شما هستند بخواهید.

  • مخفف “VW-1” روی برچسب برای تشخیص مقاوم بودن کابل است.
  • مستقیماً در فرآیند نصب سیستم برق خانه خود حضور داشته باشید. تمام سؤالاتی را که فکر می‌کنید برای تأیید ایمنی نصب ضروری هستند بپرسید و بر توضیحات واضح در مورد تمام سیم‌کشی‌های نصب شده در داخل سازه اصرار کنید.
  • کابل‌های با بهترین کیفیت بخرید و در نظر بگیرید که این انتخاب می‌تواند در درازمدت از کل خانه شما محافظت کند. به یاد داشته باشید که کیفیت کابل ربطی به ضخامت آن ندارد.
  • مشاوره و همراهی یک متخصص واجد شرایط، مانند یک مهندس برق یا یک برق‌کار، برای ساخت یک‌خانه امن حیاتی است.

علل اصلی آتش‌سوزی سیستم الکترونیکی در ایران

همانطور که اشاره شد نرخ اتش سوزی از طریق سیستم برق در ایران بسیار زیاد است در ادامه به علل اصلی آتش‌سوزی سیستم الکترونیکی اشاره میکنیم:

۱. اتصال بیش از حد به مدارها

زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه‌های زیادی به یک مدار متصل می‌شوند. پس فشار بیشتری به مدار وارد می‌شود و در نهایت گرمای بیش از حد اتصالات باعث آتش‌سوزی شود. اتصال بیش از حد، یکی از علل شایع آتش سوزی در منازل مسکونی است؛ که اغلب با استفاده هم‌زمان از وسایل پرمصرف ایجاد می‌شود.

۲. سیم‌کشی و نصب معیوب

سیم کشی نامناسب و نصب غیر استاندارد، می‌تواند نقاط ضعفی را در سیستم برق ایجاد کند. این نقاط ضعف ممکن است منجر به جرقه، اتصال کوتاه و در نهایت، آتش سوزی شود. انجام سیم کشی توسط برق‌کاران معتبر که از کدهای ایمنی و دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنند؛ برای جلوگیری از خطر آتش سوزی، ضروری است.

۳. خرابی تجهیزات الکتریکی

وسایل و دستگاه‌های برقی، مستعد خرابی‌هایی هستند که می‌تواند منجر به نوسانات الکتریکی شود. این موج‌ها می‌توانند گرمای بیش از حد تولید کنند و خطر آتش سوزی را افزایش دهند. خرابی ممکن است در اثر عیوب ساخت، فرسودگی یا قرار گرفتن در شرایط دشوار ایجاد شود. تعمیر و نگهداری منظم و تعویض به موقع تجهیزات معیوب، از جمله اقدامات پیشگیرانه مهم است.

۴. وجود مواد قابل اشتعال در نزدیکی سیم کشی

مواد قابل اشتعالی مانند پرده، کاغذ و مواد شیمیایی را هرگز نباید در نزدیکی سیم‌کشی و پریز برق قرار داد. گرمای تولید شده توسط سیم‌ها، می‌تواند باعث شعله‌ور شدن این مواد و در نتیجه، آتش‌سوزی شود. حفظ فاصله ایمن بین اقلام قابل‌اشتعال و قطعات الکتریکی، خطر حریق را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

  1. 5. بی‌توجهی به علائم هشدار دهنده

سوسو زدن چراغ‌ها، جرقه‌ها، بوی سوختن و قطع شدن کلیدهای مدار، علائم هشدار دهنده مشکلات احتمالی الکتریکی هستند. نادیده گرفتن این علائم، می‌تواند فاجعه‌بار باشد؛ زیرا اغلب نشان‌دهنده مشکلات اساسی است؛ که اگر به آن توجه نشود؛ می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود. تشخیص و پاسخ سریع به علائم هشدار دهنده، برای جلوگیری از حوادث فاجعه آمیز، ضروری است.

 

توصیه‌هایی برای تعمیر و نگهداری سیم‌کشی خانه (کابل‌های نصب شده و سازه‌های از قبل ساخته شده‌)

  • همیشه سیستم برق را چک کنید. عدم وجود ایراد در سیستم الکتریکی به این معنی نیست که نیازی به بررسی یا نگهداری ندارد. به‌عنوان‌مثال، در زمان مصرف زیاد برق، خطر خرابی یا حوادث در سیستم افزایش می‌یابد.
  • به علائم هشداردهنده واضح مانند سوختن فیوزها و فعال شدن سیستم‌های حفاظتی توجه کنید.
  • کابل‌هایی که خیلی داغ می‌شوند یا برشته شده، سوخته، ترک‌خورده یا تغییر رنگ داده‌اند را نادیده نگیرید. در اسرع وقت آنها را تعویض کنید.
  • از محافظ‌های ایمن برای وسایل برقی استفاده کنید.
  • قبل از بازسازی، مشاوره و همراهی یک متخصص واجد شرایط، مانند یک مهندس برق یا یک برقکار را جدی بگیرید.

 

ما در کابل ابهر با تولید کابل های ضد حریق با روکش بدون هالوژن سعی داریم از خسارات احتمالی جلوگیری کنیم. این کابل با قابلیت انتقال برق تا 3 ساعت پس از شروع آتش سوزی این امکان را به سیستم های امنیتی می‌دهد تا بهتر عملکرده و سریع‌تر اتش مهار شود. همچنین به دلیل نبود هالوژن در روکش کابل از خفگی افراد حاضر در محیط جلوگیری می‌شود.

درباره کابل ابهر

کابل ابهر در سال 1992 (مصادف با 1371 هجری شمسی)، تأسیس شد. این مجموعه بیش از 30 سال است که به صنایع فعالی در ایران و سراسر جهان خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد. امروزه ما بزرگ‌ترین تولیدکننده و تأمین‌کننده کابل‌های برق باکیفیت در سطوح ولتاژی مختلف، هستیم. در طول سه دهه گذشته نوآوری، خلاقیت، یکپارچگی و مسئولیت‌پذیری را سرلوحه مسیر خود قرار داده‌ایم تا همراه و هم قدم در پیشرفت پروژه‌های برجسته صنایع مختلف در ایران و در سطح بین‌المللی باشیم، در این راستا کابل ابهر توانست اولین تولید کننده کابل‌های فشار قوی و فوق فشار قوی 132،230،400 کیلوولت و  کابل‌های تخصصی در ایران باشد.