علت‌های آتش سوزی سیم و کابل

 

برق بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان امروز است به همین دلیل نمی‌توان نقش مهم سیم و کابل‌ها را نادیده گرفت. کابل‌ها وظیفه‌ی برق‌رسانی را بر عهده دارند اما در کنار سودمندی بسیار زیاد آن‌ها بروز کوچکترین مشکلی می‌تواند منجر به آتش سوزی شود. آتش سوزی مربوط به کابل و سیم‌ها به سرعت گسترش می‌یابد و کنترل آن بسیار سخت و زمانبر است. ازاینرو لازم است علت‌ های آتش سوزی سیم و کابل مورد بررسی قرار گیرد تا با مرتفع کردن آن‌ها از یک فاجعه بزرگ جلوگیری به عمل آید.

علت‌های آتش سوزی سیم و کابل

بررسی دلایل آتش سوزی سیم و کابل

آتش سوزی سیم و کابل به دلایل متعددی رخ می‌دهد که معمول‌ترین آنها به شرح زیر است

  • قدیمی بودن وسایل برقی: یکی از شایع‌ترین دلایل آتش‌سوزی سیم و کابل، قدیمی شدن تجهیزات مورد استفاده است. تمامی لوازم برقی مورد استفاده در خانه یا صنعت عمر مفیدی دارند و با گذر زمان دچار نقصان یا استهلاک می‌شوند. به همین دلیل لازم است که سلامت ساختار برقی این قبیل لوازم به طور مداوم مورد بررسی قرار گیرد تا از بروز مشکل احتمالی جلوگیری شود.
  • سیم کشی قدیمی: در سیم کشی‌های قدیمی، اصول سیم کشی مورد توجه قرار نگرفته است به همین دلیل به علت قوس الکتریکی احتمال آتش سوزی در آنها بسیار بالا است.
  • سیم کشی معیوب: افراد فعال در حوزه سیم‌کشی لازم است تجربه و تخصص کافی داشته باشند زیرا کوچکترین اشتباهی از جانب آنها می‌تواند فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر را به همراه داشته باشد.
  • عدم استفاده از محافظ برای دستگاه‌های برقی: یکی از دیگر از دلایل آتش سوزی سیم و کابل، عدم استفاده از محافظ است. یکی از وظایف محافظ جلوگیری از آتش سوزی در مواقع خطر است. به همین دلیل لازم است برای تمامی وسایل برقی از محافظ استفاده شود.
  • عدم بررسی سلامت کابل‌ها: بدون شک وجود پارگی یا نقص در ساختار سیم و کابل‌ها منجر به آتش‌سوزی می‌شود. ازاینرو لازم است به صورت مستمر و در یک برنامه زمانبندی مشخص کابل کشی ساختمان مورد بررسی قرار گیرد. از طرف دیگر با تعمیر منظم تابلوهای برق و حذف کلیدهای معیوب می‌توان از آتش سوزی کابل و سیم جلوگیری کرد.

آتش سوزی سیم و کابل

  • عدم استفاده درست از سیم و کابل‌ها: سیم و کابل‌ها انواع و کاربرد مختلفی دارند. اگر در سیم کشی ساختمان به کاربرد سیم و کابل‌ها توجه نشود احتمال آتش سوزی افزایش خواهد یافت.
  • استفاده از سیم و کابل تقلبی: همانگونه که گفته شد سیم و کابل‌ها کاربردهای مختلفی دارند که آن‌ها را برای ولتاژ مشخصی قابل استفاده کرده است. در واقع هر سیم یا کابلی باید مطابق با استانداردهای خود طراحی و استفاده شود. این استانداردها در سیم و کابل‌های تقلبی نادیده گرفته می‌شود. همچنین در ساختار کابل‌های تقلبی از هادی‌ کمتری نسبت به ظرفیت اسمی محصول استفاده می شود که این عامل نیز خود از دلایل آتش سوزی سیم و کابل است. برای تشخیص کابل تقلبی در وهله اول بهتر است برند هک شده بر روی سیم و کابل مورد بررسی قرار گیرد. سپس با ایجاد یک برش کوچک، از کافی بودن رشته های هادی با توجه به نوع هک شده روی محصول اطمینان حاصل کرد. لازم به ذکر است ضخامت بیش از اندازه یا عدم یکسان بودن سطح مقطع عایق می‌تواند دلیل مستحکمی برای اثبات تقلبی بودن سیم و کابل باشد.
  • استفاده از سه راهی‌های زیاد: استفاده از تعداد زیادی سه‌راهی و اتصال آنها به یک شبکه معیوب می‌تواند از دلایل آتش سوزی سیم و کابل باشد. بهتر است جرقه سه‌راهی‌ها در هنگام استفاده مورد توجه قرار گیرد. همچنین از قرار دادن آنها در جای گرم جلوگیری شود.

سخن پایانی

در این مقاله علت‌های آتش سوزی سیم و کابل مورد بررسی قرار گرفت. همانگونه که مشهود است با صرف اندکی توجه و دقت می‌توان از بروز یک فاجعه جلوگیری کرد. همچنین لازم است برای سیم کشی ساختمان علاوه بر استفاده از افراد متخصص، تنوع و کاربرد سیم و کابل‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

آتش سوزی سیم و کابل