چرا کابل های فری هالوژن باید جایگزین کابل هایی با روکش PVC شوند؟

 

سیم و کابل یکی از کلیدی ترین و پرکاربردترین تجهیزات صنعت برق است که بر خلاف بسیاری از تجهیزات دیگر علاوه بر پروژه‌‌‌های زیر ساختی بزرگ، مصارف عمومی گسترده‌ای هم در بین عموم مردم دارد. افزایش سطح رفاه، گستردگی بهره گیری از لوازم برقی، تغییر ساختارهای مصرف به ویژه در حوزه روشنایی و همچنین تحول و توسعه مدلهای ساخت و ساز، از جمله عواملی هستند که بهره گیری از کابل‌ها را در ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف تغییر داده است.
بدون تردید در چنین بازار گسترده ای با بازیگران متعدد که تولیداتی در طیف وسیعی از کیفیت دارند، عرضه تولیدات تقلبی و کم کیفیت چندان دور از ذهن به نظر نمی رسد. در واقع علیرغم ظرفیت‌های گسترده ایران برای ساخت انواع سیم و کابل ها در مقاطع مختلف و با هادی های متعدد، همچنان تولیدکنندگان موسوم به زیر پل های بخشی از بازار را در اختیار دارند و کابل هایی بی کیفیت و حادثه ساز را به مشتریانشان عرضه میکنند.

رشد قارچ گونه انبوه سازی به ویژه در کلان شهرها و افزایش قیمت تمام شده ساختمان ها علیرغم کاهش جدی قدرت خرید مردم بخشی از سازندگان را به استفاده از کالای بی کیفیت ارزان قیمت ترغیب میکند که این امر متاسفانه در مورد کابل هزینه های مالی و جانی جبران ناپذیری دارد.
کابل های بی کیفیت ارزان قیمت که عمدتا علاوه بر آسیب زدن به وسائل برق به دلیل استفاده از مواد اولیه نامرغوب و غیر استاندارد به طور عمده نمی توانند عملکرد مطمئن و پایداری در تامین انرژی الکتریسته داشته باشند. در واقع این نوع از سیم و کابل ها به دلیل ناخالصی موجود در هادی و سایز مقطعی کوچکتر از حد استاندارد همواره با افت ولتاژ و خطر افزایش دما و در نهایت ایجاد زمینه برای بروز آتش سوزی قرار دارند.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان آتش نشانی اتصالات غیراستاندارد برق عامل بیش از ۵۰ درصد آتش سوزی های رخ داده در ساختمان ها هستند که البته درصد بالایی از این آمار مربوط به سیم و کابل های بی کیفیت است برآوردهای ضمنی برخی از کارشناسان موید این مساله است که با وجود ظرفیت های گسترده فنی و تکنولوژیکی برای تولید سیم و کابل های مرغوب تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد کابل های موجود در بازار استاندارد هستند.

نکته بسیار کلیدی اینجا است که کابل های غیراستاندارد و نامرغوب که متاسفانه به طور گسترده ای در ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرند نه تنها قابلیت اشتغال بالایی دارند و به قطع سریع برق در صورت بروز حادثه منجر می شوند بلکه به دلیل استفاده از پوشش های PVC خطرات به مراتب بزرگتری برای ساکنان ایجاد میکنند.

در پوشش PVC این کابل ها در صورت مجاورت با حرارت به سرعت جریان برق را قطع کنند و البته با شتاب بیشتری هم مشتعل می.شوند دود ناشی از این اشتعال کاملا سمی است و می تواند در فاصله زمانی بسیار اندکی برای ساکنان خطرات جانی جدی مانند خفگی ایجاد کند به طوری که پیش از آنکه فرصت مناسبی برای نجات خود از آتش پیدا کنند به دلیل غلظت و سمی بودن دود ناشی از سوختن کابل های PVC جانشان را از دست می دهند.
یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از بروز این دست از حوادث، استفاده از تولیدات فناورانه ای مانند کابل های هالوژن فری است که به عنوان یک کابل بدون هالوژن خطر واکنش های این ماده شیمیایی با قطعات الکترونیکی و سایر اجزای فلزی می توانند جایگزین خوبی برای کابلهایی با پوشش PVC .باشند از آنجا که آزاد شدن هالوژن از فرم جامد در دماهای بالا یا در تماس با مواد خورنده اتفاق می افتد که اغلب در هنگام آتش سوزی رخ میدهد کابلهای بدون هالوژن جایگزین مناسب برای حفظ امنیت جانی ساکنان و همچنین جلوگیری از گسترش آتش سوزی ساختمان هاست. به علاوه کابلهای هالوژن فری محصولاتی سازگار با محیط زیست هستند و در برابر حملات شیمیایی و اشعه ماوراء بنفش نیز مقاوم.اند این کابلها همچنین انعطاف پذیری بالایی دارند و به راحتی در مکانهای مختلف، قابل استفاده هستند.
در این میان شرکت کابل ابهر امروز به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان کابلهای هالوژن فری در کشور فعال است تولیدات کابل ابهر که در سطح مقاطع مختلف در دسترس عموم قرار دارد، علاوه بر اینکه در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت می توانند تا سه ساعت جریان برق را حفظ کنند، امکان جلوگیری از انتشار آتش را هم فراهم میکنند تلاش ما ساخت محصولاتی فناورانه و جدید است که علاوه بر بهبود کیفیت مردم ایران عزیز زمینه را برای بهبود کیفیت محصولات موجود در بازار و همچنین جلوگیری از بروز حوادث آسیب زا و به خطر افتادن جان و مال هم وطنانمان فراهم کند