کاربرد مس در کابل

کابل‌ها و سیم‌ها انواع گوناگونی دارند و می‌توان برای آن‌ها موارد مصرف گوناگونی را نام برد. اصولا در ساخت کابل از روکش‌ها و عایق‌های خاصی استفاده می‌شود تا این محصولات کارایی قابل قبول را پیدا کرده و خواص آن‌ها نیز بهبود پیدا کند. دو نوع روکش متداولی که در اغلب کابل‌ها مشاهده می‌کنیم، روکش pvc و xlpe هستند که بیشترین مورد مصرف را در میان انواع کابل عرضه شده به بازار دارند. هر کدام از این کابل‌ها موارد مصرف و مزایای خاص خود را دارند. از این رو اغلب، این سوال برای پیمانکاران و مهندسین برق ایجاد می‌شود که گزینه مناسب برای پروژه‌های کاری مورد نظر آن‌ها کدام است؟ کابل مسی یا آلومینیومی؟ ما در این مطلب تصمیم داریم بیشتر به کاربرد مس در کابل پرداخته و با مزایا و معایب مس در کابل آشنا شویم.

استاندارد مس در کابل

در صنعت برق و برای ساخت انواع سیم و کابل از هادی‌های مختلفی استفاده می‌شود. هادی در واقع عامل هدایت کننده جریان الکترون هاست و نقش مهمی در جریان الکتریکی عناصر مختلف دارد. برای هادی‌ها می‌توان خواص متفاوتی را نام برد که از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: سازگاری با وضعیت محیط، وزن مخصوص، مقاومت کششی قابل قبول و همچنین رسانایی.

این خواص در هر هادی متفاوت از دیگری است. رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع هادی که در صنایع ساخت کابل و سیم مورد استفاده قرار می‌گیرند، مس و آلومینیوم هستند. این دو نوع هادی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. اما به دلیل برخی مزایا و معایبی که در هر کدام از آن‌ها وجود دارد، می‌توان بسته به شرایط کار یکی از این دو گزینه را که مناسب‌تر هستند انتخاب و استفاده کرد. اما سوال اینجاست که کاربرد مس در کابل چیست؟ چه استانداردهایی در مس وجود دارد که باعث می‌شود تا از این نوع هادی در ساخت کابل استفاده شود؟

مس رسانای عالی برق و جریان الکتریسیته است. در واقع می‌توان گفت در دنیای فلزات، هیچ عنصری نمی‌تواند از نظر میزان هدایت الکتریکی با مس رقابت داشته باشد. این فلز قرمز رنگ می‌تواند جریان برق بسیار بیشتری را در کابل‌ها به جریان بیاندازد. در ساخت کابل‌های مسی از استانداردهای جهانی مخصوصی استفاده می‌شود. از این رو در اغلب صنایع استفاده از کابل مسی بر دیگر کابل‌ها ارجعیت دارد. از این کابل‌ها می‌توان در طرح‌ها و مدل‌های مختلف در ساختمان‌های مدرن و جدید استفاده کرد. یکی از نقاط قوت مس مقابله آن در برابر زنگ زدگی است که در کنار قدرت رسانایی بالای آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

مزایا مس در کابل

در این بخش تصمیم داریم با مزایا مس در کابل آشنا شویم و بررسی کنیم که کاربرد مس در کابل به چه صورت است؟ برخی از مهم‌ترین مزایای کابل‌های مسی عبارتند از:

  • فلز مس در مقایسه با آلومینیوم از قدرت رسانایی بالاتری برخوردار است و جریان برق را با سرعت بیشتری منتقل می‌کند. (فلز آلومینیوم تنها حدود ۶۰ درصد از رسانایی فلز مس را در خود دارد.)
  • مقاومت کششی بالای مس از دیگر مزایای جالب توجه آن است.
  • از آن جایی که مس مقاومت الکتریکی پایین‌تری نسبت به آلومینیوم دارد، مصرف انرژی در آن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و این یک مزیت عالی برای کابل‌های مسی محسوب می‌شود.
  • مس در مقایسه با روکش آلومینیوم از مقاومت مکانیکی بیشتری برخوردار است. با توجه به این خاصیت، مس در برابر تنش‌های الکتریکی تاب آوری بیشتری دارد.
  • کابل مسی با انواع سیم کشی سازگاری خوبی دارد.
  • قدرت خمش و چرخش در کابل مسی چیزی نزدیک به ۷ برابر بیشتر از کابل آلومینیومی است.
  • مس نسبت به آلومینیوم در برابر عواملی همچون فرسایش و خوردگی مقاومت بیشتری دارد.
  • مس از انعطاف‌پذیری و خاصیت شکل‌پذیری بالایی برخوردار است. بنابراین برای پروژه‌هایی که نیاز به تغییر شکل است، بدون شکستگی می‌تواند به زوایای مختلف تغییر شکل دهد.
  • یکی از مزایای تحسین شده مس در کابل، مقاومت بالای آن در برابر حرارت است. آتش سوزی یکی از عوامل شایع در ساختمان‌های مسکونی و تجاری است. در هنگام بروز چنین مشکلی اگر از کابل مسی در سیم کشی ساختمان استفاده شده باشد، می‌توان اطمینان داشت که خطر کمتری امنیت ساختمان را تهدید می‌کند.

معایب مس در کابل

با این وجود که کاربرد مس در کابل بسیار زیاد است. اما همین مزایای بی‌شمار مس در کابل باعث شده تا قیمت این محصول نسبت به انواع کابل آلومینیومی بیشتر شود. در مواردی شاهد هستیم که کابل‌های آلومینیومی با قیمت یک سوم کابل‌های مسی به بازار عرضه می‌شوند و این باعث می‌شود تا افرادی که محدودیت بودجه دارند، نسبت به خرید کابل آلومینیومی وسوسه شده و این محصول را به کابل مسی ترجیح دهند.

علاوه بر گران‌تر بودن کابل‌های مسی نسبت به کابل‌های آلومینیومی، وزن بیشتر آن‌ها باعث می‌شود تا این محصولات گاه در برخی از پروژه‌ها به عنوان گزینه دوم شناخته شوند. یکی از معایب مس در کابل که شاید برای شما هم جالب باشد بدانید این است که به دلیل قیمت بالاتر، کیفیت بهتر و کارایی بیشتر کابل مسی، گزارش سرقت آن‌ها بسیار بیشتر است، و همین احتمال سرقت کابل مسی باعث می‌شود تا برخی از پیمانکاران و سازندگان ساختمان ترجیح دهند از کابل‌های ارزان قیمت‌تری همچون کابل آلومینیومی در کار خود استفاده کنند.

روش‌های شناسایی کابل مسی از کابل آلومینیومی

اگر نگران هستید که در هنگام خرید، به جای کابل مسی به شما کابل آلومینیومی عرضه شود، بهتر است به چند مورد زیر در هنگام خرید دقت داشته باشید. با اطلاع از این موارد می‌توانید به راحتی کابل مسی را از نوع آلومینیومی آن تشخیص دهید.

  • مس در انواع کابل و سیم به رنگ قرمز است. در حالی که آلومینیوم به طور معمول به رنگ نقره‌ای در کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین با آگاهی از رنگ اصلی این فلزات به راحتی می‌توانید تفاوت آن‌ها را درک کنید.
  • در صورتی که بتوانید محصولات را در یک سطح مقطع خاص مورد مقایسه و بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شد که سیم و کابل مسی نسبت به نوع آلومینیومی، سنگین وزن‌تر است.
  • کابل مسی می‌تواند به سه شکل مفتول، نیمه افشان و افشان به بازار عرضه شود. در حالی که کابل‌های آلومینیومی اغلب به شکل نیمه افشان در دسترس مصرف کنندگان قرار می‌گیرند.

نکات مهم در خصوص کابل مسی

کابل‌های مسی به دلیل ساختار و ویژگی‌های خاصی که دارند، از نظر میزان سادگی در استفاده، کمی دشوارتر از کابل‌های آلومینیومی هستند. در واقع برای نصب و استفاده از کابل مسی نیاز به تخصص کافی است. از همین رو اغلب پیشنهاد می‌شود جهت راه اندازی کابل‌های مسی از کارشناسان و متخصصین این حوزه کمک گرفته شود.

علاوه بر این، بایستی در هنگام خرید کابل مسی حتما از کیفیت و اصل بودن آن و استانداردهایی که در ساخت محصول به کار رفته اطمینان حاصل کنید. کابل‌های مسی به دلیل اینکه درصد زیادی از تقاضای بازار را به خود اختصاص داده اند، اغلب توسط فروشگاه‌های نامعتبر و با کیفیت درجه دو و سه عرضه می‌شوند. از این رو بهتر است کالای مورد نیاز خود را حتما از مراکز معتبر تهیه کنید.

مهم‌ترین کاربردهای کابل مسی

کاربرد مس در کابل بسیار زیاد و متنوع است. از کابل‌های مسی می‌توان در صنایع مختلفی استفاده کرد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از کابل مسی در کولرهای گازی
  • استفاده از کابل مسی در ساخت انواعی از وسایل برقی
  • کاربرد در سیستم‌های روشنایی
  • کابل مسی در مخابرات
  • کابل مسی آنتن
  • کابل مسی کواکسیال
  • کاربرد در ساخت و تولید انواع موتور الکتریکی همانند؛ باتری، ماشین برقی، مبدل جریان مستقیم و…